image/svg+xml
image/svg+xml

Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi

 
Topluma Hizmet Uygulamaları (THU) dersi, Eğitim Fakültelerinin öğretim programlarında Yüksek Öğretim Kurulu tarafından yapılan değişiklikler çerçevesinde 2006–2007 öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlayan zorunlu bir derstir. Öğretmen adaylarına, toplumsal sorumluluk bilincini kuramsal ve uygulamalı olarak kazandırma ve uygulama esnasında işbirliği, dayanışma, etkili iletişim ve öz değerlendirme becerilerini geliştirmeyi amaçlayan THU dersi 1 saati teorik, 2 saati uygulama olmak üzere haftada toplam 3 saattir.

Öğretmen adayları, topluma hizmet uygulamaları dersi kapsamında gerçekleştirecekleri birden fazla etkinliği içeren projeler tasarlar ve uygularlar. Dersi veren öğretim elemanı, projenin amacına ve kapsamına uygun sayıda öğretmen adayının topluma hizmet uygulamaları çalışmalarını yönlendirmek, eşgüdüm sağlamak, uygulamalarını izlemek ve değerlendirmelerini yapmakla görevlidir.

Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi’nin genel ilkeleri şöyledir:

- Topluma hizmet uygulamaları projelerinde ve bu projelerde yer alan etkinliklerde amaçlananlar, sergilenen tavır ve mesajlar, Atatürk ilke ve inkılâplarını koruyucu, bilim ve aklı rehber edinen, ulusal birlik ve bütünlüğünü destekleyici nitelikte olmalıdır.

- Topluma hizmet uygulamaları, öğretmen adaylarında toplumsal duyarlılık ve farkındalık; işbirliği, dayanışma, etkili iletişim ve öz değerlendirme becerilerini; toplumsal sorumluluk bilincini ve öz güveni geliştirmeyi ve desteklemeyi hedeflemelidir.

- Topluma hizmet uygulamaları projelerinde tanımlanan etkinlikler, hedef kitlede -içinde bulunduğu olumsuz veya yetersiz koşullara bakılmaksızın- okumayı özendirici; bilimsel, eleştirel, yaratıcı düşünmeyi ve öz güveni destekleyici; öğrenmeyi, araştırmayı, incelemeyi ve gelişmeyi güdeleyici olmalıdır.

- Topluma hizmet uygulamaları dersinin ölçme ve değerlendirilmesinde yazılı ya da sözlü sınav yapılmamalıdır.

- Topluma hizmet uygulamaları projeleri birçok etkinlikten oluşur. Her bir etkinlik proje tabanlı bir yaklaşımla tasarlanır.

-  “Topluma Hizmet Uygulamaları” kapsamında yapılacak etkinlik yeri, süresi, kapsamı Topluma Hizmet Uygulamaları Fakülte/Yüksekokul Koordinatörünün başkanlığında, dersin sorumlu öğretim elemanları tarafından birlikte karar verilerek, Fakülte Dekanlığı / Yüksekokul Müdürlüğü ve topluma hizmet uygulamalarının yapılacağı kurum ve kuruluş yönetimiyle koordinasyon içinde yürütülür.

- Ulusal düzeyde (il dışında) planlanan uygulamalarda Yükseköğretim Kurulu ile ilgili Bakanlıklarca yapılan işbirliği protokollerine, yerel düzeyde (il içinde) planlanan uygulamalarda ise Rektörlük ve Valilik arasında yapılan işbirliği protokollerine uyulur.

- Öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları etkinlikleri, dekan/bölüm başkanınca atanan danışman ve koordinatör tarafından planlanır.

- Etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında, etkinliğin yapılacağı kurum ve kuruluşların olağan işleyişinin aksatılmamasına özen gösterilir.

- Topluma hizmet uygulamaları etkinliklerindeki giderlerin karşılanması ve hedef kitlenin bulunduğu kuruma yapılması düşünülen kimi yardımların sağlanması için üniversitede düzenlenen etkinliklerden elde edilen bağışlar kullanılabilir. Diğer toplulukların yanı sıra bu etkinliklerin düzenlenmesinde yardımcı olmak ve üniversitenin diğer bölümlerinden de öğrencilerin etkinliklere katılımını sağlamak amacıyla bir öğrenci topluluğu kurulabilir.

- Topluma hizmet uygulamaları etkinliklerindeki giderlerin karşılanması için proje ve etkinliklerle ilgili çalışmalar, üniversitenin Sağlık Kültür Daire Başkanlığı bütçesinden desteklenebilir veya üniversitenin diğer kaynaklarından yararlanılabilir. Öğretmen adaylarının gerçekleştirecekleri projeler için gerekecek ön hazırlıkları yapabilmeleri, etkinlik malzemelerini geliştirmeleri ve depolamaları amacıyla, imkanlar çerçevesinde üniversite/fakülte bünyesinde etkinlik atölyeleri/çalışma alanları kullanılabilir.

- Her öğretim yılı sonunda “Proje Şenlikleri” düzenlenebilir ve en iyi projeler belirlenip ödüllendirilebilir.